PROIECT DE LECȚIE
UNITATEA
ŞCOLARĂ: Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand I” Timişoara
CLASA: a IX - a C
PROPUNĂTOR: Mareniuc Ştefan- Cristian
DISCIPLINA: Religie Ortodoxă
LECŢIA: Datoriile creştinului faţă de aproapele
DATA: 13.11.2012
DURATA: 50 minute
TIPUL DE
LECŢIE: transmitere şi însuşire de noi cunoştinţe
SCOPUL
LECŢIEI:
·
Dobândirea unei
iubiri faţă de aproape, în conformitate cu legile lui Dumnezeu (Luca 10, 27).
COMPETENŢE
GENERALE:
1.
Definirea
specificului propriei credinţe în raport cu alte credinţe şi convingeri.
2.
Folosirea
adecvată a conceptelor specifice religiei în diferite contexte de comunicare.
3.
Integrarea
valorilor şi a cunoştinţelor religioase în structura propriilor atitudini ţi
competenţe.
COMPETENŢE
SPECIFICE:
1.
Explicarea
importanţei împlinirii datoriilor morale şi materiale pentru viaţa şi progresul
spiritual al creştinului.
2.
Integrarea
corectă a termenilor specifici religiei în diferite contexte de comunicare.
3.
Analiza
datoriilor creştinului şi a specificului acestora în contextul societăţii
actuale.
COMPETENŢE
DERIVATE:
C1:
Să explice care este scopul
vieţii omului pe pământ.
C2: Să ştie ce sunt datoriile faţă de aproapele.
C3: Să precizeze modul în care are loc desăvârşirea
acestora.
C4: Să enumere datoriile creştinului faţă de aproapele.
C5: Să cunoască faptul că împlinirea datoriilor faţă de
aproape are la bază porunca iubirii (Matei10,
27).
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
·
Metode şi procedee: conversaţia euristică şi catehetică, expunerea,
explicaţia, feed-back.
·
Mijloace de învăţământ: Sfânta Scriptură, manualul, Catehism ortodox, catalog,
tablă, caietul de curs.
·
Forme de organizare: activitate frontală,
activitate individuală.
BIBLIOGRAFIE:
1.
Sfânta
Scriptură, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti 2008.
2.
Manual
de religie, clasa a IX – a, Editura Corvin, Deva 2004.
3.
Catehism ortodox, Ed Mitropoliei
Banatului, Timișoara 1996.
4.
Manual de religie, clasa a IX-a, editura
Sf. Mina, Iaşi 2004.
SCENARIUL DIDACTIC
Nr. Crt.
|
Etapele lecţiei
|
Timp
|
C.D.
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea elevului
|
Strategia didactică
|
||
Metode şi procedee
|
Mijloace de învăţământ
|
Forme de organizare
|
||||||
1.
|
Moment organizatoric
|
2’
|
· Salutul
· Rugăciunea: „Simbolul credinţei”
· Notarea absenţelor
· Pregătirea pentru începerea lecţiei
|
· Salutul
· Rostirea rugăciunii „Simbolul credinţei”
· Anunţarea elevilor absenţi
· Pregătirea pentru începerea lecţiei
|
· Conversaţia
|
· Catalog
|
· Activitate frontală
|
|
2.
|
Anunţarea titlului lecţiei noi şi prezentarea
obiectivelor propuse
|
2’
|
· Profesorul notează pe tablă titlui lecţiei noi: „Datoria creştină. Datoriile creştinului
faţă de aproapele”.
· Astăzi vom învăţa despre datoriile creştinului faţă de Dumnezeu,
faţă de sine, de aproapele şi faţă de neam şi patrie.
|
· Elevii notează în caiete titlul noii lecţii.
· Elevii ascultă cu atenţie.
|
· Expunerea
· Expunerea
|
· Tablă
|
· Activitate frontală
· Activitate frontală
|
|
3.
|
Transmiterea noilor cunoştinţe
|
35’
|
C1
C2
C2
C3
C3
C4
C4
C4
C5
C5
C5
|
· Profesorul cere elevilor să explice care este scopul
vieţii omului pe pământ.
· Profesorul explică şi notează pe tablă care este
datoria în viaţă a creştinului.
-
Scopul vieţii
fiecărui creştin este dobândirea mântuirii.
-
Pentru a ajunge
la împlinirea acestui fapt, creştinul trebuie să îndeplinească mai multe
îndatoriri, să-şi îndrepte viaţa după voia lui Dumnezeu.
-
Aceste datorii
trebuie îndeplinite din toată inima şi cu toată convingerea
· Profesorul
întreabă la ce se referă iubirea faţă de aproapele.
· Profesorul
explică:
Creştinul
îşi arată iubirea faţă de aproapele prin omul de lângă el, aceastafiind
considerată poruncă, deoarece toţi oamenii sunt făcuţi după chipul lui
Dumnezeu şi sunt fiii Lui..
De aici decurg şi datoriile pe care le are
faţă de aproapele.
În
Vechiul Testament,manifestarea acestora era restrânsă numai la cei de acelaşi
neam. Universalitatea Legii Noului Testament, ca lege a iubirii adeuse de
Mântuitorul, extinde aceste datorii asupra tuturor oamenilor, chiar şi asupra
vrăjmaşilor.
· Profesorul
întreabă:
-
Cum credeţi că are loc desăvârşirea acestor datorii?
- Prin ce se exteriorizează iubirea?
Precizare:
În cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos,
referitoare la Judecata de Apoi (Matei
25, 31-46) sunt enumerate datoriile faţă de aproapele cunoscute sub
denumirea de faptele milei trupeşti. De aceaşi importanţă sunt şi faptele
milei sufleteşti, prezentate tot în Noul Testament. Faptele milei trupeşti şi
sufleteşti trebuie făcute spre folosul aproapelui, din dragoste pentru el, nu
cu gândul la răsplată.
Profesorul
întreabă:
Care sunt faptele milei trupeşti?
Care
sunt faptele milei sufleteşti?
Precizare:
Creştinul
are datoria de a acorda respectul cuvenit valorilor religioase, în relaţiile
lui cu semenii. Sfătuirea sau îndemnul spre păcat este o formă prin care se
încalcă porunca de a-l iubi şi de a-l ajuta pe aproapele să găsească calea
spre mântuire. De asemenea, rolul de judecător al faptelor semenilor şi lipsa
de compasiune pentru neputinţele omeneşti constituie tot o încălcare a
voinţei divine: “De ce vezi paiul din
ochiul fratelui tău, şi bârna din ochiul tău nu o iei în seamă?” (Matei 7,
3). Simpla împlinire a datoriilor creştine faţă de aproapele nu este
suficientă. Ele trebuie să se nască din porunca iubirii dată de Mântuitorul
pentru că fiecare om este chip al
lui Dumnezeu şi are un suflet
chemat la mântuire: “Mai mare dragoste
decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună pentru prietenii
săi” (Ioan 15, 13).
|
· Răspuns aşteptat:
-Scopul vieţii omului este de ai slujii lui Dumnezeu,
de a-L iubi şi de a ajunge la mântuire.
· Elevii ascultă cu atenţie şi notează în caiete.
· Elevii răspund:
presupun cinstirea sau
preţuirea aproapelui ca Fiu al lui Dumnezeu, recunoaşterea şi respectarea
drepturilor ce i se cuvin.
· Elevii ascultă cu atenţie.
· Elevii ascultă cu atenţie.
· Elevii răspund:
Modul în care are loc
desăvârşirea datoriilor faţă de aproapele este prin iubire şi sunt susţinute de aceasta.
· Iubirea se exteriorizează prin fapte care au ca scop înlăturarea lipsurilor şi a nevoilor
sufleteşti şi trupeşti ale acesteia, călăuzirea aproapelui pe calea virtuţii
şi preocuparea de a întării conlucrarea cu harul divin în vederea unirii cu
Dumnezeu.
Elevii ascultă cu atenţie şi notează în caiete.
Faptele milei trupeşti sunt: hrănirea celui flămând,
adăparea celui însetat, îmbrăcarea celui gol, cercetarea celor aflaţi în
necazuri, închisori, nevoi, suferinţe, boală, găzduirea călătorilor,
îngroparea săracilor şi a celor pe care nu are cine să-i îngroape.
Faptele milei sufleteşti sunt: întoarcerea celor
rătăciţi la calea adevărului şi a păcătoşilor la calea virtuţii (Iacov 5,19-20), învăţarea
celor neştiutori şi nepricepuţi (Faptele
Apostolilor 8, 31), sfătuirea celor care au nevoie (I Tesaloniceni 5, 11-15),
rugăciunea către Dumnezeu pentru aproapele nostru (Iacov 5, 16), mângâierea celor întristaţi (I Tesaloniceni 5, 14),
răsplătirea răului cu bine, iertarea celor care ne-au greşit (Matei 18, 21-22).
Elevii ascultă cu atenţie şi
notează în caiete.
Elevii ascultă cu atenţie şi
notează în caiete.
Elevii ascultă cu atenţie şi
notează în caiete.
|
· Conversaţie euristică
· Conversaţie catehetică
· Expunerea
Expunerea
· Expunerea
· Expunerea
· Expunerea
· Conversaţia euristică
· Explicaţia
Explicaţia
· Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
Conversaţie catehetică
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
|
· Tablă
Caietele de curs
· Caietele de curs
· Caietele de curs
· Caietele de curs
· Caietele de curs
· Manual
Caietul de curs
Manual
Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
|
· Activitate frontală
· Activitate frontală
· Activitate frontală
Activitate individuală
· Activitate frontală
· Activitate frontală
· Activitate frontală
· Activitate frontală
· Activitate frontală
· Activitate frontală
Activitate frontală
· Activitate frontală
Întărirea răspunsurilor corecte ale elevilor
Întărirea răspunsurilor corecte ale elevilor
Întărirea răspunsurilor corecte ale elevilor
Întărirea răspunsurilor corecte ale elevilor
Întărirea răspunsurilor corecte ale elevilor
Întărirea răspunsurilor corecte ale elevilor
|
4.
|
Fixarea noilor cunoştinţe
|
5’
|
C1
C2
C3
C4
C4
C5
|
· Se adresează elevilor următoarele întrebări:
- Care este scopul vieţii omului pe pământ?
- Ce presupun datoriile faţă de aproapele?
-Ce are la bază desăvârşirea datoriilor?
-Care sunt faptele milei trupeşti?
-Care sunt faptele milei sufleteşti?
-O silmplă împlinire a datoriilor faţă de aproape este suficientă? De ce?
|
· Elevii răspund:
-
Scopul vieţii
este mântuirea sufletului.
- presupun cinstirea sau preţuirea aproapelui ca Fiu al
lui Dumnezeu, recunoaşterea şi respectarea drepturilor ce i se cuvin.
Modul în care are loc
desăvârşirea datoriilor faţă de aproapele este prin iubire şi sunt susţinute de aceasta.
Faptele milei trupeşti sunt: hrănirea celui flămând,
adăparea celui însetat, îmbrăcarea celui gol, cercetarea celor aflaţi în
necazuri, închisori, nevoi, suferinţe, boală, găzduirea călătorilor,
îngroparea săracilor şi a celor pe care nu are cine să-i îngroape.
Faptele milei sufleteşti sunt: întoarcerea celor
rătăciţi la calea adevărului şi a păcătoşilor la calea virtuţii (Iacov 5,19-20), învăţarea
celor neştiutori şi nepricepuţi (Faptele
Apostolilor 8, 31), sfătuirea celor care au nevoie (I Tesaloniceni 5, 11-15),
rugăciunea către Dumnezeu pentru aproapele nostru (Iacov 5, 16), mângâierea celor întristaţi (I Tesaloniceni 5, 14),
răsplătirea răului cu bine, iertarea celor care ne-au greşit (Matei 18, 21-22).
-
Simpla împlinire a datoriilor creştine
faţă de aproapele nu este suficientă. Ele trebuie să se nască din porunca
iubirii dată de Mântuitorul pentru că fiecare om este chip al lui Dumnezeu şi are un suflet chemat la mântuire: “Mai
mare dragoste decât aceasta nimeni nu are, ca sufletul lui să şi-l pună
pentru prietenii săi” (Ioan 15, 13).
|
· Feed-back
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
· Conversaţie euristică
· Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
· Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
· Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
|
Manual
Manual
· Manual
· Manual
Manual
· Manual
· Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
|
Activitate frontală
Activitate frontală
· Activitate frontală
· Activitate frontală
Activitate frontală
· Activitate frontală
Activitate frontală
Activitate frontală
Activitate frontală
· Activitate frontală
Activitate frontală
Activitate frontală
|
5.
|
Aprecierea, asocierea şi generalizarea
|
2’
|
C5
|
· Profesorul întreabă:
Cum credeţi că
ar trebui să se manifeste împlinirea datoriilor faţă de aproapele în viaţa
voastră?
|
· Elevii răspund:
Prin împlinirea faptelor milei trupeşti şi sufleteşti.
|
· Conversaţie euristică
|
· Manual
|
· Activitate frontală
|
6.
|
Activitatea suplimentară
|
2’
|
· Se cere elevilor să caute în Sfânta Scriptură
trimiterile folosite în cadrul orei de curs şi notarea lor pe fişe.
|
· Elevii notează în caiete tema.
|
· Explicaţia
|
· Caiete de curs
|
· Activitate frontală
|
|
7.
|
Încheierea activităţii
|
2’
|
· Rugăciunea „Cuvine-se cu adevărat”
· Salutul
|
· Elevii rostesc rugăciunea „Cuvine-se cu adevărat”
· Salutul
|
· Rugăciunea în comun
|
· Activitate frontală
|
||
C1:
Să explice care este scopul
vieţii omului pe pământ.
C2: Să ştie ce sunt datoriile faţă de aproapele.
C3: Să precizeze modul în care are loc desăvârşirea
acestora.
C4: Să enumere datoriile creştinului faţă de aproapele.
C5: Să cunoască că împlinirea datoriilor faţă de aproape are
la bază porunca iubirii (Matei10, 27).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu