PROIECT DE LECŢIE
UNITATEA ŞCOLARĂ: Colegiul
Tehnic „Regele Ferdinand I” Timişoara
DATA: 11.12.2012
CLASA: a X- a E
PROPUNĂTOR: Mareniuc
Ştefan-Cristian
DISCIPLINA: Religie Ortodoxă
SUBIECTUL
LECŢIEI: Conştiinţa morală – „glasul lui Dumnezeu în
om”
DURATA: 50 minute
TIPUL DE LECŢIE: mixtă
SCOPUL:
- Cultivarea ataşamentului faţă de valorile moralei creştine.
COMPETENŢE GENERALE:
1. Definirea specificului propriei credinţe, în raport cu alte credinţe.
2. Utilizarea valorilor şi a cunoştinţelor religioase în formarea
propriilor atitudini şi comportamente.
3. Folosirea adecvată a conceptelor specifice religiei în diferite
contexte de comunicare.
COMPETENŢE SPECIFICE:
2.1. Analiza datoriilor creştinului şi specificul acestora în contextul
societăţii actuale.
3.2. Identificarea responsabilităţilor proprii, în diferite contexte, şi a
modului de implicare în viaţa comunităţii.
4.1. Caracterizarea relaţiilor în plan vertical şi orizontal între om –
Dumnezeu şi aproapele.
5.2. Aplicarea învăţăturilor creştine referitoare la modul de participare
personală la viaţa liturgică.
COMPETENŢE DERIVATE:
C1 - Să definească noţiunea de conştiinţă
morală.
C2 -
Să precizeze componentele conştiinţei morale.
C3 - Să enumere tipurile de
conştiinţă morală.
C4 - Să prezinte bolile
conştiinţei morale.
C5 - Să manifeste dorinţa de a cultiva valorile superioare ale
personalităţii morale: virtuţile creştine.
STRATEGIA DIDACTICĂ
- Resurse procedurale
·
METODe şi procedee: conversaţia euristică şi catehetică, expunerea, modelarea, explicaţia,
feed-back-ul, generalizarea.
·
MIJLOACE
DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Sfânta Scriptură, fişe de lucru,
catalog, tablă, manual, marker.
·
Forme de organizare: frontal, individual.
- Modalităţi de evaluare: observaţia sistemică, evaluare orală, aprecieri verbale.
BIBLIOGRAFIE:
- Sfânta Scriptură, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al
Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti 2006.
- Arhid.
Prof. Dr. Ioan Zăgrean, Morala creştină, Manual pentru seminariile
teologice, Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca 2006.
- Dorin
Opriş, Monica Opriş, Irina Horga, Antoneta-Firuţa Tacea, Religie – cultul
ortodox, manual pentru clasa a X-a, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 2005.
- Adrian
Lemeni, Georgian Păunoiu, Silviu Tudose, Dumitru Ştefănescu, Religie –
cultul ortodox, clasa a X-a, Ed. Corint, Bucureşti 2005.
- Ghid de proiectare didactică, Ed. Sfântul
Mina, Iaşi 2006.
- Camelia Muha, Manual de religie pentru
clasa a X-a, Editura Sfântul Mina, Iaşi 2009.
SCENARIUL DIDACTIC
Nr. Crt.
|
Etaptele lecţiei
|
Timp
|
C.D.
|
Activitatea profesorului
|
Activitatea elevului
|
Strategia didactică
|
||
Metode şi procedee
|
Mijloace de învăţământ
|
Forme de învăţământ
|
||||||
1.
|
Momentul organizatoric
|
2’
|
·
Salutul
·
Rugăciunea „Simbolul credinţei”
·
Notarea absenţelor
·
Pregătirea materialelor pentru
începerea lecţiei
|
·
Salutul
·
Rugăciunea „Simbolul credinţei”
·
Anunţarea elevilor absenţi
·
Pregătirea pentru începerea
lecţiei
|
·
Rugăciunea în comun
·
Conversaţia
|
·
Catalog
|
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
|
|
2.
|
Verificarea cunoştinţelor
din lecţia anterioară
|
2’
|
·
Se verifică lecţia cu titlul „Legea morală a Noului Testament -
Fericirile”:
1.
Ce este Predica de pe munte
- Fericirile?
2.
Care este locul primirii
Fericirilor?
3.
Care este modul în care au
fost primite?
|
·
Elevii răspund la întrebările
profesorului:
1.
Cuprinde modul după cum
trebuie să ne comportăm pentru a putea nădăjdui în dobândirea fericirii,
adică mântuirea.
2.
Locul primirii Fericirilor
este Galileea, mai exact, pe muntele de lângă lacul Ghenizaret.
Au fost primite la începu-tul activităţii Domnului nostru Iisus
Hristos, în Galileea.
|
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
|
·
Manual
·
Manual
·
Manual
Manual
Sfânta Scriptură
|
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
Activitate
frontală
|
|
3.
|
Pregătirea elevilor pentru
receptarea noilor cunoştinţe
|
1’
|
·
Valorile
morale au existat şi înainte de apariţia creştinismului.
Creştinii sunt chemaţi să respecte atât
poruncile divine date de Iisus Hristos, cât şi legile bisericeşti, formulate
de-a lungul timpului.
Împlinirea acestora devine posibilă prin
intermediul conştiinţei morale, numită de Sfiinţii Părinţi: „glasul lui
Dumnezeu în om”.
|
· Elevii ascultă cu atenţie.
Elevii ascultă cu
atenţie.
Elevii ascultă cu
atenţie.
|
·
Expunerea
Expunerea
Expunerea
|
·
Manual
Sfânta Scriptură
|
·
Activitate frontală
Activitate
frontală
Activitate
frontală
|
|
4.
|
Anunţarea titlului şi a
obiectivelor
|
1’
|
C1
C2
C3
C4
C5
|
·
De aceea, astăzi, vom vorbi despre „Conştiinţa morală – glasul lui Dumnezeu
în om”.
·
La
sfârşitul acestei ore, fiecare va putea să cunoască: ce este conştiinţa
morală, va putea enumera componentele conştiinţei morale, să denumească
faptele conştiinţei, bolile aceasteia, precum şi manifestarea dorinţei de a
cultiva valorile personalităţii morale.
|
· Elevii ascultă cu atenţie.
· Elevii ascultă cu atenţie.
Elevii ascultă cu
atenţie.
|
·
Expunerea
·
Expunerea
Expunerea
|
·
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
Manual
Tablă
|
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
Activitate
frontală
|
5.
|
Comunicarea/ însuşirea şi
completarea noilor cunoştinţe
|
20’
|
C1
C2
C3
C3
C5
C5
C2
C3
C1
C2
C3
C5
C5
C5
C3
C1
C1
|
· Profesorul întreabă:
1.
Ce este conştiinţa?
2.
Care sunt componentele ei?
3.
De câte feluri este
conştiinţa morală?
4.
Cum se manifestă conştiinţa
morală?
Precizare:
Trăirea
învăţăturilor creştine cuprinse în Sfânta Scriptură constituie garanţia
formării unei conştiinţe morale fundamentate pe valori eterne, date de
Dumenzeu – Binele suprem. (Rom. 2,
14-16).
Mulţumirea sufletească sufletească pe care o are creştinul atunci când
acţionează conform conştiinţei sale morale, alfalte în acord cu legea morală,
îi aduc starea de fericire.
Profesorul
întreabă:
1.
Ce credeţi că determină
faptele săvârşite împotriva conştiinţei?
2.
Ce credeţi că sunt „bolile”
conştiinţei morale?
3.
Care pot fi acestea?
Precizare:
·
Acţiunile morale pe care omul le poate
săvârşi sunt numeroase, de aceea şi virtuţile care se pot cultiva pe baza
acestora sunt diferite. Modelul de manifestare a acestora are în vedere
relaţia omului cu Dumnezeu, cu semenii şi cu sine însuşi. Cele care se referă
la relaţia omului cu Dumnezeu se numesc virtuţi teologice, iar cele
care vizează relaţia cu semenii şi cu sine însuşi, virtuţi morale.
Profesorul întreabă:
1.
Care sunt virtuţile
teologice?
2.
Cum se dobândesc?
3.
Ce este necesar pentru ca
acestea să devină lucrătoare?
4.
Ce este credinţa?
5.
Ce este nădejdea?
6.
Ce este dragostea?
7.
Care sunt cele mai
importante mijloace de întărire a virtuţilor teologice?
Precizare:
·
Credinţa, nădejdea şi dragostea se află
într-o relaţie permanentă, deoarece: credinţa îl ajută pe creştin să Îl
cunoască pe Dumnezeu, nădejdea să se îndrepte spre El, iar dragostea să se unească cu El.
·
Dacă am prezentat virtuţile teologice,
acestea urmărind relaţia omului cu Dumnezeu, în continuare vom vorbi şi
despre virtuţile morale, cele care vizează relaţia cu semenii şi cu sine
însuşi.
·
Virtuţile morale sunt clasificate în virtuţi
cardinale şi virtuţi derivate.
Profesorul întreabă:
1.
Care credeţi că sunt
virtuţile morale cardinale?
2.
Ce este înţelepciunea?
3.
Ce este dreptatea?
4.
Ce este curajul?
5.
Ce este cumpătarea?
1.
Care credeţi că sunt
virtuţile morale derivate?
|
· Elevii răspund:
Este dimensiunea
conştiinţei care examinează şi apreciază actele umane sub aspectul valorii
lor, prin raportare la bine sau la rău.
Acestea sunt
cunoştiinţele, sentimentele, convingerile şi atitudinile morale.
Prin asimilarea
şi interiorizarea cunoştinţelor morale se dezvoltă sentimentele morale, care
stau la baza dezvoltării de convingeri şi atitudini morale. Punerea în
practică a atitudinilor morale duce la fapte
morale.
Poate fi antecedentă sau consecutivă (după modul în care acţionează în viaţa omului), sau
poate fi trează, adormită, scrupuloasă sau fariseică
(d.p.d.v al intensităţii funcţionale).
Înainte de
înfăptuirea unei acţiuni, conştiinţa orientează spre săvârşirea saun nu a
faptei respective, după faptă, aceasta se manifestă ca judecător: mustră
pentru greşeală, sau aduce pacea şi mulţumirea dacă s-a împlinit binele
moral.
· Elevii ascultă cu atenţie.
Elevii ascultă cu
atenţie.
Elevii ascultă cu
atenţie.
Elevii
răspund:
1.
Acestea determină stări precum: temaă,
mustrări de conştiinţă, remuşcări, furie, ură faţă de sine însuşi,
deznadejde.
2.
Prin harul
sfinţitor revărsat de către Dumnezeu la botez.
3.
Este necesar efortul personal al fiecăruia
dintr noi. Păcatele pot face ca aceste virtuţi să rămână ascunse în sufletul
omului.
4.
Reprezintă cea mai înaltă cale de
cunoaştere a adevărurilor descoperite de Dumnezeu. Ea se mărturiseşte prin
fapte bune, care sunt rodul şi dovada evidentă a acestuia: „Căci
credinţa fără faptă este moartă”
(Iacov 2, 17).
5.
Este aşteptarea cu încredere
a împlinirii făgăduinţei lui Dumnezeu privind mântuirea fiecăruia, dar şi
primirea mijloacelor pentru a o putea dobândi (Romani 8, 23-24). Îl
ajută pe creştin să treacă peste încercările la care este supus în urcuşul
spre desăvârşire.
6.
Dragostea este virtutea
primită de la Dumnezeu (Romani 5, 5),
cu ajutorul căreia omul are posibilitatea unirii cu El.
7.
Lecturarea Sfintei
Scripturi, rugăciunea, postul şi primirea Sfintelor Taine.
· Elevii ascultă cu atenţie.
· Elevii ascultă cu atenţie.
· Elevii ascultă cu atenţie.
Elevii răspund:
1.
Virtuţile cardinale sunt: înţelepciunea, dreptatea, curajul şi cumpătarea.
2.
Este virtutea prin care omul
cunoaşte voia lui Dumnezeu şi modalităţile de împlinire a acesteia (Romani 12, 2-3).
3.
Este virtutea prin care creştinul îşi
îndeplineşte datoriile faţă de Dumnezeu, faţă de sine însuşi şi faţă de
semeni (Romani 13, 7-8).
4.
Este virtutea prin care creştinul înfruntă
şi depăşeşte, cu ajutorul lui Dumnezeu, greutăţile întîmpinate pe drumul spre
desăvârşire (Efeseni 6, 10-17).
5.
Dobândirea stăpânirii de sine în toate
acţiunile săvârşite, prin dominarea pornirilor spre păcat (Matei 5, 48).
6.
Virtuţile derivate sunt: răbdarea, blîndeţea, sinceritatea, stăruinţa.
|
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
Conversaţie catehetică
Conversaţie catehetică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie catehetică
·
Conversaţie catehetică
·
Conversaţie catehetică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
·
Conversaţie euristică
|
·
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
Sfânta
Scriptură
Sfânta Scriptură
Manual
·
Manual
·
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
Sfânta
Scriptură
Manual
Tablă
Sfânta
Scriptură
·
Manual
Tablă
Sfânta
Scriptură
Manual
Tablă
Sfânta
Scriptură
·
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
·
Manual
·
Manual
·
Manual
·
Manual
Tablă
·
Manual
Tablă
Sfânta
Scriptură
·
Manual
Tablă
Sfânta
Scriptură
·
Manual
Tablă
Sfânta
Scriptură
·
Manual
Tablă
Sfânta
Scriptură
·
Manual
Tablă
|
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
Activitate frontală
·
Activitate frontală
Activitate frontală
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
Activitate frontală
·
Activitate frontală
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
|
6.
|
Fixarea şi sistematizarea
cunoştinţelor
|
7’
|
C1
C2
C3
C4
C5
C5
|
Profesorul întreabă:
1.
Ce este virtutea?
2.
Cum se dobândeşte?
3.
De ce este necesară
virtutea?
4.
Care este fundamentul
virtuţilor?
5.
Care este modelul suprem de
virtute?
6.
Care sunt virtuţile
teologice?
7.
Care sunt virtuţile morale?
|
Elevii răspund:
1.
Virtutea este manifestarea continuă şi
statornică a credinciosului, ajutată de harul lui Dumnezeu, spre împlinirea,
întotdeauna, a voii Lui.
2.
Virtutea se dobândeşte printr-un efort
continu, manifestat pe tot parcursul vieţii, până la moarte, întrucât omul
este supus ispitei, întreaga viaţă: „De
aceea, cel căruia i se pare că stă neclintit, să ia seama să nu cadă” (I Cor. 10, 12).
3.
Necesitatea ei reiese din faptul că omul
tinzând spre multe, are nevoie de virtute pentru că ea este măsură şi
echilibru.
4.
Are la bază Binele. Însă, Binele nu este o
idee, un concept, ci o persoană - Dumnezeu. Sfântul Marcu Ascetul spune:
„Dumnezeu este începutul, mijlocul şi sfârşitul orcărui bine”.
5.
Exemplul suprem de virtute este Domnul
Iisus Hristos: „Învăţaţi-vă de la Mine, că sunt blând şi smerit cu inima” (Matei 11, 29). Cei care i-au
urmat exemplul de virtute au ajuns la sfințenie.
6.
Credinţa, nădejdea şi dragostea.
7.
Virtuţile morale sunt de două feluri: Virtuţile
cardinale sunt: înţelepciunea, dreptatea, curajul şi cumpătarea.
Virtuţile
derivate sunt: răbdarea, blîndeţea,
sinceritatea, stăruinţa.
|
·
Conversaţia euristică
Conversaţia euristică
·
Conversaţia euristică
Conversaţia euristică
·
Conversaţia euristică
·
Conversaţia euristică
Conversaţia euristică
·
Conversaţia euristică
Conversaţia euristică
·
Conversaţia euristică
·
Conversaţia euristică
Conversaţia euristică
|
·
Manual
Manual
·
Manual
Sfânta
Scriptură
Manual
Sfânta Scriptură
·
Manual
·
Manual
Manual
·
Manual
Sfânta
Scriptură
Manual
Sfânta
Scriptură
·
Manual
·
Manual
Manual
|
·Activitate
frontală
Activitate
frontală
·Activitate
frontală
Activitate
frontală
·Activitate
frontală
·Activitate
frontală
Activitate
frontală
·Activitate
frontală
Activitate
frontală
·Activitate
frontală
·Activitate
frontală
Activitate
frontală
|
7.
|
Aprecierea, asocierea şi
generalizarea
|
11’
|
Adresează următoarele întrebări:
1.
Citiţi din Sfânta Evanghelie
după Matei, capitolul 25, 35-45, despre
Înfricoşătoarea Judecată şi spuneţi ce ne va întreba Mântuitorul la această
judecată.
2.
De ce îi va osândi pe păcătoşi în acel
moment?
Concluzie:
Aşadar, dobândirea virtuţilor trece prin ajutarea aproapelui.
Fericirea veşnică şi cea pământească ne-o dau virtuţile şi nu păcatele, de
aceea este bine să nu fim egoişti şi să urâm păcatul. În acest sens, Nicolae
Steinhardt ne spune că numai „dăruind,
vei dobândi”.
|
Răspund:
1.
Dacă am hrănit pe cel flămând, dacă am dat
celui însetat să bea, dacă am îmbrăcat pe cel gol, dacă am cercetat pe cel
bolnav sau în temniţă, în esenţă dacă am făcut fapte bune în legătură cu
aproapele nostu.
2.
Pentru că nu au făcut toate acestea, deşi
ar fi putut, pentru că nu erau lucruri greu de împlinit.
|
·
Conversaţia euristică
Conversaţia euristică
·
Conversaţia euristică
Conversaţia catehetică
Conversaţia catehetică
|
·
Sfânta Scriptură
Sfânta
Scriptură
|
·Activitate
frontală
Activitate
frontală
·
Activitate frontală
Activitate
frontală
Activitate
frontală
|
|
8.
|
Evaluarea activităţii
elevilor
|
4’
|
·
Împarte elevilor fişa de lucru.
·
Apreciază participarea elevilor
la lecţie.
|
·
Încearcă rezolvarea fişei de
lucru.
·
Ascultă aprecierile.
|
·
Explicaţia
·
Conversaţia catehetică
|
·
Fişă de lucru
|
·
Activitate frontală
·
Activitate frontală
|
|
9.
|
Activitate suplimentară
|
1’
|
Îndemn:
· Pentru zidirea sufletească, fiecare bun creştin trebuie să aibă în
biblioteca sa personală câteva cărţi pentru toată viaţa: propria sa carte de
rugăciuni, Sfânta Scriptură, Acatistier, Psaltirea, etc.
Vă îndemn să oferiţi un astfel de exemplu de
cărţi, în dar, colegului vostru, fie la împlinirea zilei de naştere, fie la
onomastică.
|
· Ascultă îndemnul.
Ascultă îndemnul.
Ascultă îndemnul.
|
·
Conversaţia catehetică
Conversaţia catehetică
Conversaţia catehetică
|
·Activitate
frontală
Activitate frontală
Activitate frontală
|
||
10.
|
Încheierea activităţii
|
1’
|
· Rugăciunea „Cuvine-se cu
adevărat”
·
Salutul
|
· Rugăciunea „Cuvine-se cu
adevărat”
·
Salutul
|
·
Rugăciunea în comun
|
·
Rugăciunea
|
·
Activitate frontală
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu